روش های مراقبتی جهت جلوگیری از ریزش موی زنان و مردان

33

مو یک جزء کاملاً مشهود از شکل ظاهری ماست و اهمیت خاصی در نگاه دیگران به ما در جامعه دارد. علاوه بر ریزش موی ارثی یا همان آلوپسی آندروژنتیک، ریزش مو می‌تواند نشانه‌ای از یک رژیم غذایی ناسالم یا کمبود ویتامین در بدن ما نیز باشد. شما می‌توانید با رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی که در این مقاله به آنها اشاره می‌شود، از ریزش موهای خود جلوگیری کنید.انتخاب روش جلوگیری از ریزش مو در زنان و مردان بسته به علت ریزش، متفاوت خواهد بود.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#d7b1bb”]

مو مسئله‌ای تعیین‌کننده در زیبایی ظاهری به حساب می‌آید. بر این اساس پیشگیری از ریزش مو مهم و قابل توجه است. روش‌های ساده‌ای وجود داردکه انجام آنها می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان موثر باشد که به آنها اشاره خواهیم کرد. نکته دیگر آن است که اگر با وجود انجام مراقبت‌های پیشگیرانه، ریزش مو شروع و ادامه‌دار شد، با مراجعه به پزشک از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کنید.

متخصصان ما در مرکز تخصصی موی رنسانس با تشخیص دقیق علت ریزش مو به درمان به موقع آن می‌پردازند و از روش‌هایی چون لیزر، مزوتراپی و انواع کاشت مو استفاده می‌کنند. مشاوران ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما از طریق شماره‌های ۰۲۱۸۸۹۴۳۶۵۳ و ۰۹۱۲۲۱۱۵۴۴۲ می‌باشند.[/alert]

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو


از آسیب زدن به موها اجتناب کنید

34

  • اگر برای خشک کردن مو از سشوار و وسایل حرارت‌زا استفاده می‌کنید، خیلی مراقب باشید، زیرا داغ شدن و سوزش مداوم پوست سر می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی دائمی فولیکول‌های مو شود.
  • فر کردن مو باعث ضعیف شدن آن می‌شود و موها را پوک، خشک و شکننده می‌سازد. به مرور زمان موهایی که خشک و شکننده شده‌اند، شروع به ریزش شدید می‌کنند.
  • هرگز موهای خود را بیشتر از یک بار در هر ۴ تا ۶ هفته رنگ نکنید. وقتی که موهای رنگ شده شما شروع به سفید شدن می‌کند، اگر اجازه دهید که سفید شدن آن ادامه پیدا کند، برای موها خیلی بهتر از آن است که آن را دوباره رنگ کنید. رنگ‌زدایی از مو (بلیچینگ) هم باعث می‌شود که مواد شیمیایی مضر به داخل کوتیکول‌های مو نفوذ کرده و رنگدانه‌های طبیعی آن را از بین ببرد.
  • «آلوپسی ترکشن» اصطلاح پزشکی است که برای توصیف ریزش موی ناشی از کشیده شدن مو و استفاده از مدل‌های سخت برای پیچیدن آن به کار می‌رود. این نوع از ریزش مو کاملاً قابل پیشگیری می‌باشد. محکم پیچیدن مو به دور برس‌های حالت‌دهنده به ویژه برس‌های داغ نیز یکی از مهم‌ترین علل ریزش موها می‌باشد و برای جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان باید از آن اجتناب کرد .

مراقبت صحیح از مو

36

  • از شامپوی مناسب برای موهای خود استفاده کنید. استفاده از یک شامپوی خوب نقش بسیار مهمی در سلامت موی سر شما دارد. پس سعی کنید برای پیدا کردن شامپوی خوبی که با نوع موی شما سازگار باشد، کمی وقت بگذارید. حالت موی خود اعم از نازک، خشک، چرب یا معمولی بودن آن را در نظر داشته باشید و چند شامپوی مناسب نوع موی خود را بر روی آن امتحان کنید و ببینید که کدام یک بهتر جواب می‌دهد. اگر شوره سر دارید یا موی خود را رنگ می‌کنید، حتماً از شامپوهایی که به طور اختصاصی برای این حالت‌ها ساخته شده‌اند، استفاده کنید. شامپوها و حالت‌دهنده‌های غنی شده با پروتئین که برای حجم دادن به موها ساخته شده‌اند، مي‌توانند موهای شما را فقط به طور موقتی ضخیم و لطیف کنند، زیرا فقط فضاهای خالی موجود در تار مو را پُر می‌کنند، اما تأثیری در ترمیم آسیب‌دیدگی‌های آن ندارند.
  • از یک برس خوب برای شانه کردن موها استفاده کنید. نحوه برس زدن و شانه کردن مو می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامتی و حالت موهای شما داشته باشد. سعی کنید از برس‌های نرم که با استفاده از فیبرهای طبیعی ساخته شده‌اند، استفاده کنید و مو را از بالا به پایین شانه نکنید، بلکه آن را از طرف داخل به بیرون شانه بزنید. موها را تا جایی که می‌توانید با ملایمت و آرامی شانه کنید و هرگز آنها را سفت نکشید. بهتر است هنگامی که موی شما خیس است، از کشیدن برس روی آن خودداری کنید و به جای برس از یک شانه معمولی استفاده کنید.

رژیم غذایی خوب

37

یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو ، داشتن رژیم غذایی مناسب است؛ در ادامه به مواردی از آنها اشاره شده است.

از غذاهای غنی از ویتامین C استفاده کنید.

مهم‌ترین نکته در جلوگیری از ریزش موها آن است که مقدار غذاهای غنی از ویتامین C در برنامه غذایی خود را بیشتر کنید. ویتامین C برای ساختن کلاژن لازم است و کلاژن عامل تقویت فولیکول‌های مو و حفظ سلامت رگ‌های خونی در پوست سر می‌باشد. علاوه بر آن، ویتامین C میزان جذب آهن از مواد غذایی را افزایش می‌دهد.

جذب پروتئین به میزان کافی

بیش از ۹۰% از ساختار مو از پروتئین تشکیل شده است. بنابراین طبیعی است که کمبود پروتئین در رژیم غذایی می‌تواند باعث ریزش موها شود. پروتئین در طیف وسیعی از مواد غذایی مختلف به ویژه در غذاهایی که منشأ حیوانی یا دامی دارند، به وفور وجود دارد. معمولاً در یک رژیم غذایی معمول غربی (Western)، پروتئین به مقدار کافی وجود دارد و نیازی نیست که برای رشد سالم موها، پروتئین بیشتری مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که هر چند ساختار مو عمدتاً از پروتئین تشکیل شده است، اما مقادیر بیش از حد پروتئین در رژیم غذایی هم نمی‌تواند در بهبود رشد آن تأثیر داشته باشد و حتی ممکن است منجر به بروز مشکلات و عوارض دیگری شود.

غذاهای غنی از ویتامین A و بتاکاروتن مصرف کنید.

یک نکته مهم دیگر برای جلوگیری از ریزش موها آن است که منابع تأمین‌کننده ویتامین A را در برنامه غذایی خود بگنجانید. ویتامین A موجب افزایش رشد سلول‌ها و بافت‌های سالم از جمله مو و پوست سر می‌شود. کمبود ویتامین A می‌تواند باعث ریزش و کم‌پشت شدن موی سر شود. همچنین بتاکاروتن که به مقدار زیادی در میوه‌ها و سبزیجات زرد، نارنجی و سبز رنگ از قبیل اسفناج، بروکلی، هویج، سیب‌زمینی شیرین، اسکواش پاییزه، مانگو، خربزه و زردآلو وجود دارد نیز باعث بهبود سلامتی موها می‌شود. بتاکاروتن دارای خواص آنتی‌اکسیدانی می‌باشد و به عنوان پیش‌ساز ویتامین A نیز عمل می‌کند.

مقدار زیادی غذای غنی از ویتامین‌های B مصرف کنید.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B  یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو است. اگر می‌خواهید موهای قوی، پُرپشت، سالم و زیبا داشته باشید، سعی کنید مقدار زیادی از مواد غذایی غنی از ویتامین‌های گروه B در برنامه غذایی خود داشته باشید. ویتامین‌های B یک مجموعه مرکب از چند ویتامین مختلف هستند که اغلب با یکدیگر همکاری دارند و در منابع غذایی هم به صورت همراه با یکدیگر وجود دارند.

از غذاهای حاوی مس و روی به مقدار کافی مصرف کنید.

هر چند بدن انسان تنها به مقدار بسیار کمی از عنصر مس نیاز دارد، اما همین مقدار کم، نقش بسیار مهمی در عملکرد سالم بدن از جمله رشد سالم موها دارد. مقادیر کافی از مس در رژیم غذایی می‌تواند از ریزش موها جلوگیری و آنها را پرپشت کند. همچنین بعضی از تحقیقات علمی نشان داده است که مس باعث افزایش رنگ موها و جلوگیری از سفید شدن زود هنگام آنها می‌شود. عنصر روی نیز یکی از مواد معدنی کم‌مقدار در بدن است که نقش مهمی در تولید و تکثیر سلول‌های جدید (از جمله سلول‌های مو) دارد.

مواد غذایی غنی از گوگرد را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

گوگرد یک ماده معدنی مهم است که در تمامی سلول‌های بدن انسان از جمله به مقدار زیادی در سلول‌های مو، پوست و ناخن وجود دارد. عنصر گوگرد به خاطر قابلیت بالای آن در کمک به گردش خون، کاهش التهاب پوست و بهبود رشد موها، غالباً با عنوان «عنصر زیبایی طبیعی» شناخته می‌شود. علاوه بر آن، گوگرد نقش مهمی در متابولیسم چندین عضو مهم از خانواده ویتامین‌های B از جمله B1، B5 و B7 دارد. گوگرد در تمامی مواد غذایی غنی از پروتئین از جمله گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، شیر و حبوبات به مقدار زیادی یافت می‌شود. سیر، کلم، پیاز، شلغم، کلم کاله، کاهو، جوانه خردل، کتانجک (کِلپ)، جلبک دريايي و بعضي از مغزها هم در ترکيب خود مقادير بالايي از گوگرد دارند.

جذب آهن به مقدار کافی

آهن عامل منتقل کننده اکسيژن به موها مي‌باشد و عدم جذب آن به مقدار کافي مي‌تواند باعث آسيب‌ديدگي فوليکول‌هاي مو به خاطر کمبود اکسيژن شود. در واقع، تخليه منابع آهن در بدن به عنوان يکي از شايع‌ترين علل ريزش مو در زنان در دوره قبل از يائسگي به شمار مي‌رود. نکته جالب اينجاست که کمبود آهن، شايع‌ترين نوع کمبود مواد غذايي در انسان است. زنان در طول دوره عادت ماهيانه (به ويژه زناني که قاعدگي سنگين دارند)، زنان باردار، زناني که به تازگي زايمان کرده‌اند، ورزشکاراني که زياد مي‌دوند و افراد گياهخوار، از آن دسته افرادي هستند که بيشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. براي پيشگيري از بروز کمبود آهن و يا رفع آن، سعي کنيد غذاهاي غني از آهن از قبيل ميوه‌هاي خشک، زرده تخم‌مرغ، جگر، گوشت قرمز کمرنگ، صدف خوراکي، گوشت مرغ، ماهي، تون ماهي و غلات کامل را بيشتر مصرف کنيد.

درمان‌هاي پزشکي براي ريزش مو

شما بايد خيلي خوب بدانيد که چه موقع بايد براي مشکل ريزش مو به پزشک مراجعه کنيد. ريزش موي شما ممکن است به خاطر يک اختلال هورموني باشد، و يا مثلاً ممکن است شما اضافه‌وزن پيدا کرده باشيد، ضعف شديد داشته باشيد، عضلاتتان ضعيف شده باشد و يا تحمل شما نسبت به هواي سرد خيلي کم شده باشد.

یکی راه های جلوگیری از ریزش مو ، دارودرمانی است. دو مورد از مهم‌ترين داروهايي که براي درمان ريزش مو استفاده مي‌شود، عبارتند از:

  • ماينوکسيديل (روگائين) يک محلول موضعي است که بر روي پوست سر ماليده مي‌شود تا رشد فوليکول‌هاي مو را تحريک کند. اين دارو به صورت محلول‌هاي ۲% و ۵% عرضه مي‌شود و معمولاً يک بار در روز استفاده مي‌شود.
  • فيناسترايد (پروپسيا يا پروسکار) يک دارو به شکل قرص است که از توليد يک نوع هورمون تستوسترون که در ريزش مو نقش دارد، جلوگيري مي‌کند. زناني که در سنين بارداري قرار دارند، نبايد به اين قرص‌ها يا خرده‌هاي آن دست بزنند يا به هر شکلي با آن تماس داشته باشند.

ساير روش‌هاي درمان ريزش مو عباتند از:

  • مزوتراپي: مزوتراپي يک عمل غيرتهاجمي است که طي آن مقادير بسيار کمي از يک محلول دارويي در زير لايه اپيدرم پوست تزريق مي‌شود تا به نواحي هدف که عامل ريزش مو هستند، برسد و در آنجا تأثير خود را بگذارد. مزوتراپي را مي‌توان براي جلوگيري از ريزش موها و نيز تقويت رشد موهاي جديد در نواحي محل رويش مو در بدن استفاده کرد.
  • کاشت مو: کاشت مو يک عمل جراحي است که طي آن فوليکول‌هاي سالم مو از پشت و اطراف سر برداشته مي‌شود و سپس يک تا سه تار مو به طور همزمان در نقاطی از پوست سر که مشکل ريزش يا کم‌پشتي مو پيدا کرده است، کاشته مي‌شود.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *